چگونه با سختی های زندگی راحت باشیم؟ (حاشیه امن)

چگونه با سختی های زندگی راحت باشیم؟ (حاشیه امن)

هیچوقت زندگیتان تغییر نمیکند مگر اینکه از حاشیه امن خود خارج شوید. تغییر، زمانی آغاز میشود که از حاشیه امن خود فراتر روید.

وقتی اشخاصی را می بینید که چطور انقدر مسلط و پر انرژی کار میکنند، در جلسات شرکت میکنند، سخنرانی میکنند بدون اینکه حتی استرسی به خود راه دهند و حتی همیشه لبخند به لب دارند، شاید تعجب کنید و با خود بگویید چطور اینکارو میکنن؟ شاید فکر کنید اکسیر خوشحالی میخورند یا یک مربی موفقیت ۲۴ ساعته استخدام کرده اند. این موفقیت ها با پودر و قرص به دست نمیان. این افراد از طریق تحت فشار قرار دادن خودشون به اینکه از منطقه امنشون خارج شوند به این موفقیت نامحدود می رسند.

در این مقاله میخواهیم به شما یاد بدهیم چگونه با سختی های زندگی راحت باشید و از حاشیه امن زندگی خودتان خارج شوید.

بیایید بیشتر با حاشیه امن آشنا بشیم.

حاشیه امن:

منطقه راحتی است که در آن همه چیز آشناست و زندگی روز مره شما را شکل میدهد. چیزهایی در آن هستند که برای انجامش نیاز به فکر کردن و به چالش کشیدن خودتون ندارید. همه چیز در آن پیش بینی شده است. همه چیز راحت است. اما ماندن در این حاشیه امن به مدت طولانی برای شما بسیار خطرناک است.

قهرمانان المپیک از لحاظ فیزیکی خودشان را تحت فشار قرار می دهند . برای آموزش ماراتن یا شنا کردن طولانی هر روز از حاشیه امن خودشان عبور میکنند و تمام تلاش خودشان را میکنند تا رکورد دیروزشان را بزنند تا به هدف خود برسند. این افراد به اهداف ورزشی خود میرسند اما قبل از اینکه برنده شوند در مغزشان خودشان را به پذیرش سختی ها و درد های فیزیکی مجبور کرده اند.

زندگی امروز تمام موانع و سختی ها را از شما دور کرده است. کنترل تلویزیون که با چند دکمه دنیاهای جدید را به شما نشان میدهد و یا ماشین ها که دیگر لازم به چرخاندن کلید هم ندارند و فقط با یک انگشت کافیست که روشن شوند و حتی ماشین های جدید هم که بدون سرنشین حرکت میکنند. تکنولوژی زندگی را راحت تر کرده است و همه انسان ها را بد عادت!

این عادت به راحتی باعث شده است که وقتی با مشکلات وسختی ها مواجه می شوید بسیار حل آنها برایتان سخت باشد و شما را ناخوشنود کند در اصل شما به راحتی عادت کرده اید.

تحقیقات نشان می دهد که تمامی ورزشکاران و قهرمانان در تمامی رشته های ورزشی، از قایقرانی تا صخره نوردی علاوه بر این که از لحاظ فیزیکی رکورهایی زیادی را شکسته اند در یک چیز با یکدیگر مشترک هستند: آنها از حاشیه امن خودشون خارج شده اند و همه آنها با سختی ها راحت هستند.

هیچوقت زندگیتان تغییر نمیکند مگر اینکه از حاشیه امن خود خارج شوید. تغییر زمانی آغاز میشود که از حاشیه امن خود فراتر روید.

بازی خود را تغییر دهید ، مغز خود را تغییر دهید

آیا تا به حال یک هدف فیزیکی مانند کوهپیمایی یا بلند کردن وزنه ۱۰۰ کیلویی در باشگاه و یا رفتینگ را به اتمام رسانده اید؟ یک چیز کنجکاو کننده در همه رکورد شکنی ها وجود دارد. برای مثال وقتی قله کوه را فتح میکنید ممکن است تمام وجودتان عرق کرده باشد، شدیدا نفس نفس بزنید یا شاید تمام وجودتان از ضعف بلرزد و احساس خستگی زیادی بکنید. اما در آخر به خود افتخار میکنید که قله ای را فتح کرده اید و هدفتان را به اتمام رسانده اید. و به خودت میگی ایول بزن قدش من با تمام سختیهاش تونستم.

آنجلا پرسیوال روان درمانگر میگوید : مغز انسان به طور مداوم اطلاعات را بارگذاری و پردازش میکند و دائما آنها را در کتابخانه مغز جای میدهد و داده های جمع آوری شده را طبقه بندی و مقایسه میکند. بنابراین وقتی شما با چیزی خارج از حاشیه امن مواجه می شوید مغز با چیز جدیدی مواجه شده است و برایش ناشناخته است به همین دلیل ممکن است شما بترسید در اصل این ترس از ناشناخته هاست.

پرسیوال میگوید: وقتی شما  با تجربیات ناخوشایند و جدید بیشتری مواجه میشوید و از آن عبور میکنید مغز شما بیشتر درک میکند که بعد از آن شما درست میشوید، زیرا شما پیش از آن با ناشناخته ها روبه رو شده اید و زنده مانده اید و با منطق مغز از این چالش هم جون سالم به در میبرید. به عنوان یک نتیجه وقتی شما از حاشیه امن خود خارج میشوید احساس تنش بیشتری میکنید اما باعث میشود که شما اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید و به این خود باوری میرسید که شما میتوانید حاشیه امن خودتان را گسترش دهید.

تمرین

اما چگونه با سختی ها راحت باشیم؟

هرچه بیشتر ا حاشیه امن خود بیرون بیایید راحت تر می شوید. شرکت در تمرین های منظم برای یک هدف ورزشی میتواند شما را در بهبود زندگیتان و همچنین عادت دادن مغزتان به روبه رو شدن با ناشناخته ها کمک کند.

یک هدف بسازید و آن را بنویسید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. اگر شما یک مبتدی هستید، مثب یک نوزاد تاتی تاتی کنید و با قدم های کوچک شروع کنید. اگر میخواهید ماراتن را شروع کنید با سرعت بالا شروع نکنید با آهسته راه رفتن شروع کنید. اپلیکیشن های سلامتی مانند Apple Health (برای IOS) و Google Fit (برای اندروید) را دانلود کنید و میزان پیاده روی و مصرف کالری خود را آنالیز کنید. به یک باشگاه ملحق شوید و با یک مربی حرفه ای شروع به تمرین کنید و از دوستان و خانواده خود درخواست کمک کنید .

هنگامی که چیزی را به صورت منظم انجام دهید به یک عادت تبدیل می شود. اگر به طور منظم ورزش کنید و با یک هدف این کار را انجام دهید، شما خودتان را به سمت رسیدن به آن هدف هول میدهید و این باعث میشود که شما با سختی ها راحت تر باشید.

کپسول صوتی شهامت میتونه به شما کمک کنه تا شهامت خارج شدن از این حاشیه امن را داشته باشید.

منبع:

ترس از ناشناخته ها و عملکرد مغز در مواجهه با آن نوشته آنجلا پرسیوال

 


 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *