عادت های باز دارنده ای که انسان های با استعداد را به ته چاه میندازد(تئوری خودشکوفایی مازلو)

عادت های باز دارنده ای که انسان های با استعداد را به ته چاه میندازد(تئوری خودشکوفایی مازلو)Reviewed by گروه کپسول انرژی on Jul 26Rating: 5.0در این مقاله میخواهیم عادت های مخربی که بسیاری از انسانهای باهوش و با استعداد را به قهقهرا میبرد نام ببریم. همه ما به این عادات مخرب دچار هستیم فقط در شدت آن با هم متفاوتیم. آماده ای که برای رسیدن به بهترین ورژن خودت این عادات را در زندگیت کم رنگ کنی؟؟؟؟؟در این مقاله میخواهیم عادت های مخربی که بسیاری از انسانهای باهوش و با استعداد را به قهقهرا میبرد نام ببریم. همه ما به این عادات مخرب دچار هستیم فقط در شدت آن با هم متفاوتیم. آماده ای که برای رسیدن به بهترین ورژن خودت این عادات را در زندگیت کم رنگ کنی؟؟؟؟؟

عادت های باز دارنده ای که انسان های با استعداد را به ته چاه میندازد(تئوری خودشکوفایی مازلو)

خودشکوفایی ،فرآیندی است که شما را به بهترین ورژن از خودتان تبدیل می کند و با فرآیند خود شکوفایی تمام بایست ها و نبایست ها را درک میکنید.

نظریه خود شکوفایی توسط روانشناسی به نام آبراهام مازلو پیشنهاد شده است. او معتقد است افرادی به آن دست میابند که :

  • به طور کامل خودشان را پذیرفته اند.
  • از ریسک کردن و قدم به نا شناخته ها نترسند.
  • شکرگزار باشند و قادر به لذت بردن از هر لحظه زندگیشون باشند
  • با رشد و آموزش انگیزه بگیرند.
  • توانایی درک عمیق مسائل و روابط

 

به نظر راحت میاد مگه نه؟اما رسیدن به خود شکوفایی و رشد روحی نیاز به تلاش و فداکاری بسیار زیادی دارد، اما ممکن است. اما بعضی از کار ها و حرکت ها میتواند باعث شود که شما به این خود شکوفایی و رشد روحی نرسید. شما میتونید همه این کارها را انجام دهید اما اگر این عادات را ترک نکنید هیچ گاه به خود شکوفایی و تکامل نمی رسید.

اما آیا شما به این عادت های مخرب دچار هستید یا خیر؟

در این مقاله میخواهیم عادت های مخربی که بسیاری از انسانهای باهوش و با استعداد را به قهقهرا میبرد نام ببریم. همه ما به این عادات مخرب دچار هستیم فقط در شدت آن با هم متفاوتیم. آماده ای که برای رسیدن به بهترین ورژن خودت این عادات را در زندگیت کم رنگ کنی؟؟؟؟؟

اولویت قرار دادن خواسته دیگران

یک روز را برای خستگی در کردن و یک تفریح پر شور برنامه ریزی کردی، تمام وسایلت را برای امروز آماده کردی و بسیار خوشحالی یهو تلفن زنگ میخوره : میتونی امروز شیفتتو با من عوض کنی؟ میدونم امروز خیلی سرت شلوغه اما من واقعا نیاز به یه کمک دارم. “دوست پسرم باهام به هم زده خیلی داغونم میتونی بیای پیشم؟”  ” با بچه ها برنامه چیدیم بریم سینماو….

شخصی که به زمان خود احترام میگذارد، قبل از کمک کردن به دیگران از خودش میپرسد آیا این کار من را از رسیدن به اولویت های اولم باز میدارد یا خیر؟ یا برای شخصی که از من کمک خواسته واقعا کارش واجب است، یا خودش متواند آن کار را راست و ریس کند؟ اگر شما دنباله رو افراد باشید و عنان زندگیتان در دست خودتان نباشد به طور جدی از سفر خودشکوفایی غافل خواهید ماند و به یک آدم معمولی تبدیل میشوی .

اگر شما از اون دسته آدم هایی هستید که نمیتوانید نه بگویید!!!!!!!!! باید از خودت بپرسی چرا؟؟؟

شما به یکی از این عارضه ها دچار هستید:

  • از این میترسید که دیگران از دوست داشتن شما دست بکشند.
  • وقتی چیزی را برای خود میخواهید احساس گناه میکنید.
  • از تنهایی میترسید و با تنهایی راحت نیستید.
  • برای زمان خود ارزش قایل نیستید.
  • شما دیگران را ارجح تر به شخص خودتان میدانید.

اگر میخواهید به رشد برسید و خودتان را شکوفا کنید باید روی خودتان سرمایه گذاری و تمرین کنید که نه بگویید، نه گفتن باعث نمی شود که شما آدم بدی به نظر برسید.

اگر رو هیچ چیز ریسک نکنی
روی همه زندگیت ریسک کردی

 

ترس داشتن و خود سانسوری

خود سانسوری یعنی خودتان را متوقف کنید، هنگامی که میخواهید حرف خودتان را بزنید و این معمولااز ترس وجودی ناشی می شود. ” آیا به من میگن احمق؟” خواهر /برادر/دوست/ آشنا/ چی در باره من فکر میکنند؟ من فقط باید الان چیزی نگم.

ترس از انتقاد یکی از موثر ترین دلایل خود سانسوری است، اما بسیاری از ما حتی وقتی تنهاییم از این میترسیم که با خودمان صادق باشیم. برای غلبه بر این ترس، سعی کنید هر چیزی که دوست دارید را هر روز در یک دفترچه که فقط خودتان میخوانید بنویسید. اصلا مهم نیست که نوشته تان چقدر شرم آور، خنده دار و یا عجیب و غریب باشد. اصلا لازم نیست هر چیزی را که می نویسید را چند بار بخوانید فقط کافیه که بنویسید.

با انجام مستمر این تمرین می توانید بعد از چند وقت توانایی این را داشته باشید که صادق تر باشید و این را در طول زندگیتان حفظ کنید. وقتی اجازه بدهیم خود حقیقی مان را بشناسند با این کار خود سانسوری را به اتمام می رسانید.

تن دادن به فشار زیاد برای تطبیق دادن

خودشکوفایی به معنی تطبیق دادن و یا مورد قبول واقع شدن توسط دیگران نیست. نسخه واقعی و اصلی شما را شاید هرکس دوست نداشته باشد، این درسته. تلاش بیش از حد برای مورد قبول واقع شدن و جا کردن خودتان در جمع یا استانداردی خاص از شما یک شخصیت جعلی میسازد و یونیک بودن خود را دست می دهید.

خود واقعیت باش اصلا مهم نیست دیگران درباره ات چه فکری می کنند. با پیروی از این راهنمایی های زیر میتوانید این روحیه را در خود تقویت کنید:

  • ارزش های خود را خوب بشناسید.
  • اول فکر کنید بعد عمل کنید،اگر درباره چیزی احساس خوبی ندارید آن کار را انجام ندهید.
  • به خاطر حرف دیگران که فکر میکنند آن کار عملی نیست، از رویاهایتان دست نکشید.
  • افرادی را دور خود جمع کنید که شمارا ساپورت می کنند و تشویقتان می کنند.
  • سعی نکنید دیگران را شبیه خود کنید و خودت را به خاطر خواهش و درخواستی از دیگران تغییر ندهید.

خود شکوفایی اصلا آسان نیست  ولی ارزشش را دارد. با اعتماد کردن به خودتان از تخریب شخصیتتان اجتناب کنید و خواسته هایتان را اولویت دهید و از ترس دوری کنید و بگذارید خواسته هایتان از ترس ها فراتر برود.

منبع:
تئوری خودشکوفایی مازلو


1 دیدگاه برای “عادت های باز دارنده ای که انسان های با استعداد را به ته چاه میندازد(تئوری خودشکوفایی مازلو)

  1. پانیذ سعیدی گفته:

    ترس داشتن و خود سانسوری عالی بود من همیشه این مشکل رو داشتم واقعا کمکم کردین ممنونم
    من با تئوری مازلو خیلی خوشم اومد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *